Om Valsing

Hva vil det si å få valset hjulbuene ?

Når hjulbuene blir valset, blir hjulbuen / skjermen bearbeidet av et hjul som er på verktøyet som jobber på innsiden av skjermen, som presser kanten og hjulbuen utover og litt oppover. Det er et hand arbeid som blir utført på bilen din, hvor nøyaktighet er viktig hele veien, fra start til slutt.

Lakken blir varmet opp til ca 50-100 grader  før valsingen starter, så blir hjulbuen valset forsiktig fram og tilbake.  Ingen bil er lik og det er der utfordringen ligger.   I dag er de fleste nye bilskjermer ganske lik utformet, men de er mye mer skjør en de var på 80 – 90 tallet , så de krever mer forsiktighet. Stål og aluminium er mulig å valse, mens plast skjermene som mange bilmerker har på fram skjermene ikke er mulig å forme uten at lakken smelter.

Kan lakken sprekke?

Ja lakken kan sprekke ved valsing, og det er det kunden som bærer risikoen. Målet er at lakken skal tåle valsingen, og det går i de aller fleste tilfeller bra. Det er mulig ved nøyaktighet, og forsiktighet under valsing. Rett temperatur og rett valsepress er oppskriften , men noen lakktyper er mindre fleksibel når det gjelder forming av skjermen.

Hvor mye er det mulig å valse ut?

De fleste bilene blir valset så det blir  1-2 cm mer plass. Men har hatt kunder som har fått valset ut skjermen ca 4 cm.